woensdag 20 mei 2009

Ding 22, Bibliotheek2.0 en de toekomst van bibliotheken

Kernpunt van 2.0 is :alle ruimte bieden aan gebruikers om mee te werken aan en te participeren in verdere ontwikkelingen van bestaande en nieuwe diensten, online en in de "echte wereld "
De punten van het manifest 2.0 kan ik zo onderschrijven. Vooral punt 12 sprak mij erg aan: Ik breng de bibliotheek( en informatie) naar de gebruikers toe, zowel fysiek als online. We moeten de boer op.(accountmanager) Wij zijn de deskundigen die mensen op moeten zoeken in hun dagelijkse (web) leven. Naar mijn mening wachten we nog teveel af.
Als bibliotheek hebben we echt iets te bieden.In mijn contacten met leerkrachten ontdek ik vaak dat wij zoveel kennis van allerhande zaken hebben, waar de betreffende leerkrachten geen notie van hebben.De bibliothecaris moet trendspotter zijn las ik in één van de artikelen. Het imago van ons is nu oubollig en suf,(zeker bij jongeren) dat kan en moet anders!

1 opmerking: