donderdag 22 maart 2012

Ding 28 Crowdsourcing en crowdfunding

Prachtig al die initiatieven, indrukwekkend is het verhaal over Estland. Hier raak je door geïnspireerd. Maar dan de vertaalslag naar de bibliotheek. Wat kunnen wij hiermee? Er schiet van alles door mijn hoofd: bezuinigingen, de bibliobus stopt, onderwijs. Het lijkt mij moeilijk om hier gericht mee aan de slag te gaan. Waar ik ook aan moest denken is het project van Kunst van Lezen: de leescoördinatoren bijeenkomsten. Leerkrachten van verschillende basisscholen komen een aantal keren per jaar bijeen, onder leiding van een bibliothecaris om een netwerk op te zetten. In Tytsjerksteradiel is sinds vorig jaar zo'n netwerk opgestart en naar mijn mening geeft dit wel mogelijkheden.Samen sta je sterk toch?
Verbeter de buurt: ik heb gezocht op mijn eigen gemeente en op Tytsjerksteradiel, beide doen mee, maar uiteindelijk worden er geen projecten genoemd. Daar schiet je niet zoveel mee op dus.
Het Ten Pages project ben ik wel vaker tegengekomen, als verstokt lezer zou ik misschien zo nu en dan ook mee moeten gaan doen. Dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Wat kunnen we als bibliotheek met deze materie?
Op kleine schaal ga ik door met mijn netwerk en wie weet ontstaan er in dat netwerkje wel grootser ideeën!

1 opmerking:

  1. Dit is inderdaad wel een inspirerend onderwerp, maar niet gemakkelijk te vertalen naar onze eigen situatie. Je gaat mooi door met je netwerk. Dat is in ieder geval goed. Ik heb in de blogposts nog maar enkele ideeën voorbij zien komen die enigzins concreet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen